Home

rallyteam

rallywagens

sponsors & links

wedstrijdschema

persberichten

historie

RS2000 groep 2

Escort mkII body

RSturbo groep A

RS Cosworth

 

(actie) foto's

historie fabrieks RSturbo groep A

RSturbo groep N

RS2000 groep 1

De historie
 
Zijn eerste rallywagen kocht Marc van Loon begin 1993: een Ford Escort RS2000 uit 1978. Na een paar maanden opknappen, sleutelen en verbeteren, reed Marc op 1 mei 1993 zijn eerste rallysprint in Hulst. Helga Adams was zijn eerste navigatrice.
 
De eerste rallywagen, een Ford Escort RS2000 groep 2, Waalhaven Rallysprint.
 
Later werd de Stichting Rallysport Promotie opgericht. Toen had de stichting nog zijn zetel in Bergeijk. Het doel van de stichting is het promoten van de autosport in het algemeen en de rallysport in het bijzonder. En dat doen we niet alleen door wedstrijden te rijden, maar ook door mensen te informeren over de rallysport via persberichten, interviews en deze website natuurlijk!
 
In 1995 kocht Marc een groep A Ford Escort RSturbo. Deze voorwielaandrijver had veel meer vermogen door de turbo en intercooler en was nauwelijks zwaarder dan de RS2000. Het was wel even wennen, rijden met zo'n voorwielaandrijver met tandwielensper, maar daarna ging het dan ook een stuk sneller dan met de RS2000.
 
De Ford Escort RSturbo groep A tijdens de ELE Rallysprint (Foto: Marcel Endevoets).
 
In 1997 kregen we een telefoontje van een sponsor die vertelde dat er een groep N Ford Sierra Cosworth 4x4 te koop stond. Na een indrukwekkende proefrit, enkele gesprekken en een persoonlijke lening was deze auto de snelste auto van de Stichting.
 
Het team in actie met de Sierra Cosworth 4x4 groep A in Oss (Foto: Rene Soetens).
 
Rene Soetens was al jaren monteur van het rallyteam. Op 9 september maakte hij zijn vuurdoop als navigator in de Amsterdam Rallysprint. Nu is hij één van de navigators van het team.
 
Een achterwielaandrijver vinden wij toch wel het meest spectaculair. En het liefst een snelle! Daarom werd in 2003 een groep A Ford Sierra RS Cosworth aangeschaft. In de eerste wedstrijd met deze auto wonnen Marc en Rene niet alleen hun klasse (H12) maar ook hun groep (groep H). Tijdens de tweede wedstrijd liep helaas het blok van de Sierra vast. Veel maanden en Euro's later is het blok gereviseerd. Vaak noemen we het dan ook een Sierra "Kost-wat" in plaats van "Cos-worth". Zie Project RS Cosworth.
 
Met de Sierra RS Cosworth dwars tijdens de Amsterdam rallysprint (Foto: Ed Houweling).
 
In 2004 heeft het van Loon Rallyteam zelf een groep 1 Escort RS2000 opgebouwd (bouwjaar 1979). Het van Loon Rallyteam had trouwens de primeur om met een Youngtimer Street rallywagen aan de start te verschijnen in Nederland. De afgelopen jaren hebben ze vele wedstrijden gereden en de auto verbeterd door meer speciale groep 1 onderdelen te monteren. Ze hebben met deze auto verschillende bekers gewonnen in de klasse "Youngtimer Street".
 
Vol door de bocht in de Waalhaven Rallysprint van 2004 (foto: Ed Houweling)
 
Begin 2007 is het van Loon Rallyteam begonnen met de restauratie van de ex-Ford Motorsport RS turbo. Voor meer informatie over dit project kun je kijken onder het kopje "project RSturbo".
 
De RS turbo voor aanvang van de restauratie (Foto: Marc van Loon).
 
In 2006 heeft het van Loon Rallyteam de eerste buitenlandse wedstrijd gereden: de Short Rally van Kasterlee. In 2007 reden ze 6 evenementen: 5 buitenlandse rally's en één Nederlandse sprint. En dat met een hoge betrouwbaarheid: zes keer gestart en zes keer aan de finish!
 
Begin 2008 zijn Marcel, René en Marc naar Engeland geweest om een ex works Ford Escort RS turbo groep N te bekijken. Deze auto hebben ze toen ook gekocht en ze hebben meteen een groot aantal onderdelen mee terug genomen. Tien dagen later arriveerde de RS turbo in Rotterdam, zie het project "RSturbo groep N".
 
De ex-fabrieks Ford Escort RS turbo groep N (Foto: Marc van Loon).
 
Na de werkzaamheden aan de auto heeft het van Loon Rallyteam de auto getest in België tijdens de Regularity van Linter en daarna in de Rallye Bad Emstal (Duitsland). Inmiddels wordt deze auto regelmatig ingezet in buitenlandse rally's.
 
Begin 2009 zijn Marc, Marcel en René weer naar Engeland gereden. Dit keer om een mooie Escort RS2000 groep 2 op te halen met de 16-kleps RS2000 motor! Ze hebben veel onderdelen verzameld voor deze wagen en een zeer uitgebreide grote beurt uitgevoerd. De auto is voor het eerst ingezet tijdens de Regularity van de Suikerstreek in Hoegaarden, België. Dit is tot nu toe de snelste Escort van het rallyteam!
 
 Marc komt terug van zijn proefrit in de 16-kleps RS2000 groep 2 (Foto: Marcel Endevoets).
 
In augustus 2008 brengen Joris, Jos en Marc een standaard Escort mkII naar Zuid-Wales, waar een sponsor deze auto voor hun zal ombouwen tot een groep 4 Escort!
De Escort body is voorzien van kooi, verstevigd en uitgebouwd en vanuit Wales weer terug naar Nederland vervoerd. Verstappen heeft de auto mooi Frozen White gespoten. Nu wordt hij langzaam opgebouwd, zodra er weer iets tijd over is (zie "Escort mkII body").
 
 Hier de grijze Escort mkII nog helemaal standaard (Foto: Marc van Loon).
 
Wordt vervolgd!