Home

rallyteam

rallywagens

sponsors & links

wedstrijdschema

persberichten

historie

RS2000 groep 2

Escort mkII body

RSturbo groep A

RS Cosworth

 

(actie) foto's

historie fabrieks RSturbo groep A

RSturbo groep N

RS2000 groep 1

RS2000 groep 1
 
 
De Ford Escort RS2000 groep 1 (bouwjaar 1979) heeft natuurlijk ook recht op een eigen pagina! Deze auto is de afgelopen jaren de meest ingezette auto van het team en ook heel succesvol. Binnenkort kun je hier meer informatie verwachten over de (geschiedenis van de) auto en over de werkzaamheden die we er aan uitvoeren!
 
Deze auto was de eerste Youngtimer Street (YS) auto in Nederland! Marc had deze auto samen met Rik & Lilian in de buurt van Weert gevonden. Na wat handelen met de liefhebber (hij had weer een rode nieuw model RS2000 gekocht) kocht Marc de RS2000 en stalde hem in een caravanstalling voor later...
 
Later was het moment dat het motorblok van de RS Cosworth kapot was gegaan... en dat de klasse Youngtimer Street was uitgevonden. Toen leek het een erg goed idee om een RS2000 groep 1 te bouwen. Een nieuwe kooi hadden we nog in een andere body van een Escortje mkII zitten die we zo gekocht hadden. 6 Straatbanden kochten we van onze sponsor Bandenservice Bladel.
 
Groep 1 is de oude standaardklasse in de rallysport. Nou denken sommige mensen dat er niet veel valt te veranderen in de standaardklasse, maar daar dachten ze bij Ford anders over... Die homologeerde alles bij wat kon om de RS2000 in handen van met name privérijders een snelle wagen te maken. Even een korte opsomming wat Ford erbij homologeerde:
- 2 dubbele webers met inlaatspruitstuk en groot luchtfilterhuis
- geventileerde remschijven voor
- pedalbox
- grotere inlaat- en uitlaatkleppen
- snellere nokkenas
- sperdifferentieel
- kortere eindoverbrenging
etc.
 
Dit jaar hebben we de RS2000 voorbereid op het echte werk in de Rallye Sulinger Land 2008. Na een grondige wasbeurt is de RS2000 op de smeerput gereden. Daar heeft Jos de eerste voorbereidingen getroffen om de versnellingsbak te demonteren. Dan konden we even alles controleren. Twee draden naar de startmotor heeft René nog verbeterd. Jos heeft daarna de ophanging van de voortrein verbeterd.
 
Verder heeft Marc twee nieuwe Bilstein inserts voor de voorste schokdempers besteld in Engeland. Dat heeft hij gedaan omdat één van de schokdempers na enkele proeven in Hengelo (november 2007) niet of nauwelijks meer wou bewegen... De inserts zijn binnen, dus zodra de voortrein, de uitlaat, etc. weer gemonteerd zijn gaat de auto van de smeerput en worden de nieuwe inserts gemonteerd.
 
Bijna alles is gemonteerd, dus binnenkort gaat de RS2000 van de smeerput en dan kunnen we de veerpoten gaan demonteren en de nieuwe inserts monteren. Voor de Rallye Sulinger land hebben Marcel en Marc inderdaad de rechter voorpoot gedemonteerd en wilden ze de nieuwe Bilstein insert monteren. Maar na het monteren bleek dat deze niet gebruikt kon worden met de andere onderdelen. De insert was net iets anders dan de twee oude inserts, en daardoor was er niet genoeg draad over voor de moer. Dus toch maar de oude voorpoten eronder voor nou.
Daarnaast kreeg de RS2000 nog even het standaard onderhoud (remmen nakijken, ontluchten, etc.) en werden ook nog twee (verplichte) gordelsnijders gemonteerd.
 
De Rally Sulinger Land was net iets te lang voor de RS2000, want op de 14e proef ging de koppelingskabel stuk. Toch nog doorgereden en ook nog de 15e proef gestart. Maar daarna slipte er iets steeds erger, waarschijnlijk de koppeling. Dinsdag 13 mei heeft Jos alvast de carterplaat gedemonteerd en de demontage van de versnellingsbak voorbereid (alvast enkele bouten van de bak losgedraaid en de bouten van de uitlaat gedemonteerd). Vervolgens hebben Marc en Jos nog de dynamo gedemonteerd. Deze willen ze laten controleren, of hij wel goed bijlaadt.
 
Marc heeft voor de zekerheid reeds een nieuwe koppelingskabel, drukgroep, koppelingsplaat en druklager besteld in Engeland. Ook heeft hij de dynamo laten doormeten. De gelijkrichter van de dynamo was inderdaad aan zijn einde gekomen en de rest van de dynamo was aan een revisie toe. Voor de zekerheid heeft Marc ook een nieuwe zwaardere dynamo (70 Ampere) gekocht. Daarnaast heeft hij ook enkele onderdelen besteld in Engeland voor de schokdempers voor. Als die delen binnen zijn, kunnen we nog eens testen of de langere inserts dan passen in de voorste schokdempers en gemonteerd kunnen worden.
 
De RS2000 op bokken om de onderzijde schoon te krijgen! (foto: Marc van Loon).
 
Dinsdag 20 mei hebben Marc en René de RS2000 buiten geduwd, op kriksteunen gezet en met de hogedrukreiniger afgespoten. Al het zand, modder en klei is weer verwijderd. Omdat de auto en de hogedrukreiniger toch buiten stonden, hebben ze ook meteen de buitenzijde goed gewassen. Daarna de RS2000 weer even van plaats geruild met de RS turbo, zodat de RS2000 weer op de smeerput staat. Marcel kwam ook nog even helpen. Met z'n drieën hebben ze toen vlug de versnellingsbak gedemonteerd. De koppeling was inderdaad heet geweest, want de drukgroep was blauw gekleurd! Helaas bleek het vliegwiel ook aan vervanging toe...
 
Donderdag 22 mei is de nieuwe koppelingsplaat, drukgroep, druklager en koppelingskabel binnengekomen uit Engeland. Allemaal goede onderdelen gelukkig. Jos heeft 's avonds het vliegwiel gedemonteerd. Marc is op zoek gegaan naar een ander vliegwiel. Eén gevonden zonder tandkrans, meerdere vliegwielen van Cosworths (ongeveer hetzelfde vliegwiel, maar met 9 boutgaten voor de krukas) en één nog op een OHC 1600cc motor. Voor de zekerheid die erafgehaald, de boutgaten en de hoofdmaten zijn hetzelfde, maar dat vliegwiel lijkt wel wat zwaarder dan dat van de RS2000.
 
Vrijdag 23 mei kwamen nog een paar kleine onderdelen uit Engeland binnen voor de voorste schokdempers van de RS2000. Onder andere de bovenste veerschotel, de bovenste (Engelse) borgmoeren, en de schraapringen voor de Bilsteindempers. Zodra de RS2000 weer rijdt en er tijd over is, zouden we weer kunnen kijken of nu de langere Bilstein inserts wel gemonteerd kunnen worden.
 
Gisteren (dinsdag 27 mei) hebben we (Jos, Marc en René) weer aan de RS2000 gewerkt. René heeft de nieuwe dynamo gemonteerd. Jos heeft het vliegwiel en de koppeling gemonteerd. Marc heeft "oude" stickers en beletteringen van de RS2000 en de Transit servicebus gehaald om ruimte te maken voor een nieuwe sponsor... Welke dat is laten we natuurlijk nog weten! Samen hebben ze daarna de versnellingsbak weer gemonteerd aan de motor. De volgende keer zal de rest weer gemonteerd moeten worden, om op tijd klaar te zijn voor het (besloten) evenement bij een sponsor van het team.
 
Donderdag 29 mei kwam Marcel nog even helpen bij het afbouwen van de Escort. Marc ontvette enkele plaatsen op de RS2000 en plakte alvast enkele stickers van de nieuwe sponsor erop.
 
Dinsdag 3 juni zorgden Jos, Marc en René dat de RS2000 klaar was voor zijn proefrit. Helaas duurde die rit niet lang, slechts een tiental meters! Dus even in de werkplaats terugduwen. Er was nauwlijks aandrijving meer. Daarna meteen de krik onder het differentieel. Wielen demonteren en de steekassen eruit halen. De linkersteekas was gebroken. Nu "de klok" (dit is het demonteerbare differentieel dat in de achteras geschroefd wordt) eruit halen. De steekas was helaas afgebroken in het diff en er was van alles beschadigd. Dus voor zaterdag eerst een andere klok zoeken...
 
Woensdagavond (4 juni) ging Marc op zoek naar een goede klok. De "spare body" Escort had een andere achteras, dus die was niet te gebruiken. Gelukkig vond Marc nog een klok in het magazijn boven de werkplaats. Helemaal standaard, dus ook geen sper erin! Maar voor de demonstratie op zaterdag goed genoeg. Eerst even de oude pakking eraf halen en dan de achteras schoon maken. In de olie zatten nog diverse stukjes ijzer... Marcel kwam ook nog even helpen en samen hadden ze de achteras zo weer klaar voor gebruik.
 
Donderdagavond (5 juni) monteerde Marc de carterplaat onder de Escort, ruimde de werkplaats wat op en maakte vervolgens een korte proefrit. Nu ging alles gelukkig goed en hoefde er niet lang doorgesleuteld te worden...
Marc en René waren vrijdag 6 juni vrij om alles goed voor te bereiden op de familiedag bij ITB. Er moest een hoop gebeuren: de Escort vol tanken, de bus voltanken, yerry cans tanken, terreinbanden en reservebanden in de bus laden, gereedschap en onderdelen meenemen, oude stickers en beletteringen van de bus pellen, ontvetten en poetsen, nieuwe stickers en beletteringen aanbrengen (ook van de nieuwe sponsor), bus geheel wassen, caravan wassen, etc. Tussendoor had René het kapotte differentieel nog gedemonteerd.
 
Zaterdag 7 juni was het hele team 's morgens vroeg aanwezig om naar de ITB Familiedag te gaan in Boxtel. Meer nieuws daarover kun je lezen bij "persberichten".
 
Dinsdag 10 juni hebben Jos, Marc en René weer gewerkt aan de RS2000. Tijd voor weer een grote beurt. Opkrikken en op bokken zetten, wielen demonteren, schijven schoonmaken, etc. De geventileerde schijfrem rechtsvoor zat vol zand! Jos controleerde de remblokken, Marc de remvoeringen en de onderzijde van de RS2000. René ging verder met het voorzichtig demonteren van het differentieel. Daarna maakten ze een lijst van de onderdelen die Marc moet bestellen.
 
De onderdelen voor de revisie van het differentieel zijn donderdag 19 juni binnengekomen, inclusief de nieuwe eindoverbrenging en de revisieplaatjes voor het platensper. René gaat de onderdelen alvast bekijken. Jos monteert alvast een ander ruitensproeierreservoir, want in de oude zit een flinke scheur en geen druppel vloeistof meer! Daarna demonteert Jos de carterbeschermplaat en verwijdert nog heel wat zand! Helaas bleken de nieuwe plaatjes niet te passen in het sperhuis! Dan moet Marc morgen maar weer even bellen... René en Marc ontluchten het remsysteem. Jos is alvast begonnen met een gedeelte van de bedrading opnieuw aan te sluiten. Alles wat dicht bij het uitlaatspruitstuk zat, wordt verwijderd. Door de hitte zijn veel electrische kabels bros geworden en dat kan en zal tot kabelbreuk(en) leiden.
 
De plaatjes voor het reviseren van het sper zijn toch voor het zogenaamde Engels diff. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat er een ander merk platensper in de oude klok zat! En aangezien we niet weten welk merk het is en dat we ook geen leveranciers kennen die een revisiekit leveren voor een sper van een ander merk, bestelt Marc ook maar een nieuw Engels platensper. Weer een ongeplande aderlating...
 
Het nieuwe platensper is nu ook binnen. René begint 26 juni al met de revisie van het diff en hij sluit daarna nog even de draden van de startmotor aan. Marc monteert de wielen en zet de RS2000 weer op de grond. De RS2000 heeft nog wat extra onderhoud gekregen. Door al het onverhard wat we gereden hebben is er van alles ook losgetrild. Marc heeft dinsdagmorgen 1 juli onder andere nog een knipperlicht opnieuw vastgezet en alle wielen nagetrokken en de Escort getankt. Daarna is Marc naar Garage Huibregts gereden voor de jaarlijkse APK-keuring. Joris Wigman heeft de auto grondig nagekeken en (na wat extra aandacht) goedgekeurd.
 
René is 1 juli 's avonds verder gegaan met de revisie van het diff. Ook het nieuwe platensper is al door hem in de klok gemonteerd. Jos en Marc verrichten de laatste kleine werkzaamheden aan de RS2000. Afdekplaatje op de pluspool, documentenhouder weer gemonteerd en de carterplaat weer eronder. Daarna ruimen ze de werkplaats een beetje op en zetten ze reeds het gereedschap en de reserveonderdelen klaar voor de rally van komend weekend!
 
Hier is de gereviseerde "klok" van de Engelse as (Foto: Marc van Loon).
 
De Short Rally van de Suikerstreek ging heel goed, op een kleine motorstoring na. Marc is op 8 juli weer begonnen met het onderhoud. RS2000 opkrikken, op bokken zetten, wielen eraf, trommels eraf achter, remblokken voor nakijken, carterplaat demonteren en onderzijde nakijken. René is verder gegaan met het differentieel. Deze keer de afstelling van het diff met de nieuwe eindoverbrenging en sper (zie foto).
 
René demonteert de reserveklok van de RS2000 (Foto: Marc van Loon).
 
Zaterdag heeft Marc bij sponsor Sandtler 6 nieuwe lichtmetalen 13" velgen opgehaald. En het type velg wat echt past bij deze RS2000. Dinsdagavond 15 juli hebben Marc en René de reserveklok gedemonteerd en de gereviseerde klok met sper gemonteerd. Woensdag heeft Marc 4 nieuwe Dunlop CR311 215/45R13 banden gekocht bij Joris Erard    (www.historicrally.be). Dit zijn banden met een E-merk en daarom mogen deze op de openbare weg gebruikt worden. Het is de bedoeling dat deze banden straks op de nieuwe velgen komen te liggen!
 
De Compomotive ML velgen en de Dunlop banden (Foto: Marc van Loon).
 
Joris heeft 29 juli de auto van binnen gestofzuigd en ook in de kofferbak. Al het klei/stof is er weer uit. Jos heeft de fusee met remschijf gedemonteerd, zodat er een nieuwe wieltapeinde gemonteerd kon worden. En daarna weer alles in elkaar gezet en samen met Joris de wielen en carterplaat gemonteerd. De RS2000 is klaar voor de eerste testrit.
 
Nog een laatste check op dinsdagavond 5 augustus en dan gingen Marc en Jos de proefrit maken met de RS2000. Na ongeveer 30 kilometer komen ze terug. Het wiellager linksvoor moet afgesteld worden en het nieuwe diff maakt net iets teveel geluid. Het lager is zo afgesteld door Jos. René controleert de speling van het differentiëel, maar vindt het toch net iets teveel. Dus halen Jos en René de klok weer uit de achteras. De volgende keer (en als het diff weer is afgekoeld) zal René het diff weer afstellen.
 
Dinsdag 12 augustus heeft René het diff weer afgesteld en vervolgens ook weer gemonteerd in de RS2000. Marc heeft woensdag 13 augustus de nieuwe Dunlop banden laten monteren op de nieuwe velgen. Dat ziet er al mooi uit! Helaas hebben ze niet de goede wielmoeren, dus de velgen kunnen nog niet onder de auto gemonteerd worden. Gelukkig heeft Sandtler verschillende speciale wielmoeren in zijn leveringspakket. Donderdag 14 augustus bestelt Marc nieuwe wielmoeren en ook nog 2 nieuwe Dunlops.
 
De Sandtler wielmoeren zijn binnen. Ze zijn niet alleen goed, maar ook ongelofelijk licht! Als je ze vasthoud, denk je dat ze van kunststof zijn, ze wegen bijna niks! Jos en Joris hebben op 19 augustus onder andere de nieuwe Compomotive velgen met de Dunlop slicks erop met de nieuwe wielmoeren gemonteerd op de achteras. Ook zijn er 20 augustus nog twee Dunlops binnengekomen voor op de 2 overgebleven nieuwe velgen. Die worden binnenkort gemonteerd.
 
Donderdag 21 augustus heeft René de Compomotive velgen met nieuwe Dunlops op de vooras gemonteerd en de laatste onderhoudspunten uitgevoerd. Zaterdag 23 augustus heeft Marc nog banden en velgen naar Bandenservice Bladel gebracht voor demontage, montage en balanceren. Daarna heeft hij de nieuwe Dunlops ingereden tijdens een uitgebreide proefrit. De motor van de RS2000 liep perfect en de nieuwe banden kleven goed!
 
De Short Rally van Kasterlee was spannend, heel erg spannend kun je wel zeggen. Maar dat kun je verder lezen onder het kopje "persberichten". Hierna kreeg de RS turbo groep N de meeste aandacht, want die auto zouden we de week erna testen in Linter!
 
Maar nu in het winterseizoen krijgt ook de RS2000 weer aandacht. Op 6 januari 2009 begint Joris aan de RS2000. De auto aan de achterzijde omhoog en de wielen eraf halen. Nu begint ook Jos mee te helpen. Samen demonteren ze de trommels, steekassen en de klok. De kleine tandwielen in het diff (vleugelwiel, zijwielen) zijn inderdaad gebroken. Dan alles nog even goed schoonmaken.
 
13 Januari demonteert Jos de klok. Alle delen worden eruit gehaald en het huis wordt grondig gereinigd in de ontvetterbak. Om hem nog schoner te krijgen mag het huis er zelfs een week in logeren! Daarna gaat Jos verder aan de RS turbo groep N. Volgende keer weer verder werken aan de RS2000! Nou dat werd veel later dan gedacht. Marc heeft bij hun nieuwe sponsor Bob Dowen Rally Services al revisieonderdelen voor het diff besteld (een keerring, een vervormbare bus, een pakking en enkele lagers). 28 juli pakt Marc alle onderdelen van het diff bij elkaar en verpakt ze goed in een afgesloten kunststof krat. Het diff gaat door de nieuwe sponsor gereviseerd worden!
 
Het diff is door Bob Dowen Rally services gedemonteerd, gereviseerd en weer opnieuw afgesteld. Tegelijk met de Escort mkII body is het diff in december 2009 weer opgehaald. Jos heeft voor de zogenaamde "klokken" drie stalen potten gemaakt (Lassen!), zodat ze goed beschermd vervoerd kunnen worden. Marc heeft deze 26 januari even gestraald en daarna schoon gemaakt.
 
 De drie diff potten (voor het stralen), in één zit de gereviseerde klok met platensper (foto: Marc van Loon). 
 
Na het stralen heeft Marc ze nog eens met perslucht uitgeblazen en goed ontvet. Daarna heeft hij de buitenzijde voorzien van een paar lagen zinkspray. Na een flinke droogtijd, hebben ze alle drie een ander kleurtje gekregen (ook meerdere lagen). Elke eindoverbrenging heeft nu zijn eigen kleur! Na weer een interne reinigingsbeurt is de binnenzijde ingeolied met motorolie.
 
 De drie diff potten gestraald en in de zinkspray gespoten (foto: Marc van Loon).
 
 De drie diff potten wit, blauw en zwart gespoten en ingeolied (foto: Marc van Loon).
 
Jos, Marc en Marcel hebben alle drie aan de RS2000 gewerkt. De vernellingsbak is gedemonteerd en wordt straks voor de groep 2 Escort gebruikt. De versnellingsbak die onder de groep 2 RS2000 zit is aan een revisie toe. Zodra die gereviseerd is kan die weer gemonteerd worden onder de groep 1 Escort. Het door Bob Dowen geprepareerde sperdifferentieel is nu gemonteerd in de achteras. Alleen nog goede sperdifferentieelolie toevoegen (van Millers Oils).
 
Wordt vervolgd.