Home

rallyteam

rallywagens

sponsors & links

wedstrijdschema

persberichten

historie

RS2000 groep 2

Escort mkII body

RSturbo groep A

RS Cosworth

 

(actie) foto's

historie fabrieks RSturbo groep A

RSturbo groep N

RS2000 groep 1

Historie fabrieks RSturbo groep A
 
 
In dit hoofdstuk tonen we de historie van onze ex-fabrieks Ford Escort RSturbo groep A. De informatie is afkomstig uit gesprekken met onder andere André Schoonenwolf en Theo Knoop, Email-wisselingen met diverse personen en uit verschillende autotijdschriften, rallyboeken en websites. Mocht u onjuistheden tegenkomen, of nog meer details kunnen toevoegen, dan horen we dat graag van u: info@vanloon-rallyteam.nl
 
De RSturbo liep begin 1985 van de band in Saarlouis (Duitsland). Op 17 januari 1985 werd hij op Nederlands Kenteken gezet, eigenaar Ford Nederland. Volgens André Schoonenwolf is hij daarmee de eerste RSturbo op kenteken. In Februari stond dezelfde RSturbo op de Personenauto RAI in Amsterdam op de Ford-stand te blinken. De RSturbo is in 1985 dé Ford-noviteit op de RAI. Na de beurs heeft André hem zelf naar Engeland gereden. In AutoVisie van 2 maart 1985 staat het hele verhaal afgedrukt over de reis en de ombouw tot groep A rallywagen.
 
Vanuit Amsterdam rijden ze naar Hoek van Holland en pakken daar de boot naar Harwich. Op dinsdag 19 februari 's morgens vroeg staan ze in Harwich en even later zijn ze bij Ford Motorsport in Boreham. Blydenstein Racing Limited prepareert de drie deurs Ford Escort carrosserie: alle naden van de auto worden doorgelast, verschillende verstevigingen worden aangebracht en ook enkele slimme wijzigingen, zodat het uitwisselen van onderdelen sneller kan gebeuren. Daarna wordt de auto weer opgebouwd met sommige standaard onderdelen en veel Ford Motorsport delen. De turbomotor wordt door Terry Hoyle gebouwd en getest op de motortestbank. 24 Werkdagen later moet de Escort klaar zijn!  
 
Het sigarettenmerk West is de hoofdsponsor van de RSturbo van de equipe Stig Andervang-André Schoonenwolf. Voordat de rallywagen wordt ingezet, vindt de presentatie plaats van de auto en het team. Ton Landheer heeft hier ook reeds foto's van de RSturbo genomen. Ook tijdens veel rally's in 1985 heeft hij actiefoto's gemaakt. Afgelopen december heb ik van hem een hele partij foto's gekocht, de meeste in zwart-wit. Verschillende foto's daarvan zijn hieronder te zien.
 
De Ford Escort RS turbo groep A tijdens de presentatie (Foto: Ton Landheer).
 
De eerste Rally waaraan Stig Andervang en André Schoonenwolf deelnemen met de RSturbo is de AMAC-Tulpenrally op 13 april 1985. Omdat de groep A homologatie nog niet rond is, start de auto in Barneveld in groep B! Helaas duurt de rally voor hen slechts kort, ze vallen uit. Mijn bronnen zijn niet eensluidend over welke proef en de reden voor het uitvallen (kp1 aandrijfas, of kp3 wiel verloren?).
 
Op 27 april staat de Hellendoorn Rally op het programma. Hier zit het de equipe niet mee. Op proef 5 zorgt de versnellingsbak voor een spin en vervolgens rijdt een Ascona 400 hun aan. De schade is helaas te groot om binnen een kwartier te kunnen repareren.
 
Driften door de bocht in de Hellendoorn Rally (Foto: Ton Landheer).
 
Na deze twee Nederlandse rally's, starten ze in de Belgische Haspengouw Rally (17 tot en met 19 mei). Ook hier starten ze weer in groep B. Helaas vallen ze uit door problemen met de voorwielophanging. Op 1 juni is het dan eindelijk zo ver, de Ford Escort RSturbo wordt in groep A en in groep N gehomologeerd.
 
In actie tijdens de Haspengouw Rally (Foto: Ton Landheer).
 
Begin juni staat de auto nog voor onderhoud bij Ford Motorsport in Boreham, Engeland en daardoor kunnen ze helaas niet starten in de ELE-Rally. Maar op 22 juni rijden ze weer, in de BAC Rally rondom Achtmaal. Voor het eerst starten ze in groep A en ze eindigen hier als 8e algemeen en derde in groep A!
 
De RSturbo met ver- en breedstralers tijdens de BAC-Rally (Foto: Ton Landheer).
 
11 Tot 13 juli werd de Hunsrück Rallye gehouden in Duitsland. Dit was toen een coëfficient 3 rally voor het Europees kampioenschap. Daar kwamen ze ook weer aan de start en eindigden als 13e algemeen en 1e in de groep A! De volgende rally op het programma was de Limburgia Rally op 17 augustus. Negende algemeen en tweede in groep A was het resultaat.
 
De equipe in de RS turbo in volle actie! (Foto: www.sto-motorsportfotos.de)
 
Service tijdens de Hunsrück Rallye (Foto: Ton Landheer).
 
Op weg naar de zege in groep A! (Foto: www.sto-motorsportfotos.de)
 
Weer een uitstapje naar België: de Bianchi Rally van 6 tot 8 september. Dit was een coëfficient 2 rally. Hier finishten ze als 4e algemeen en 1e in groep A! Naar mijn mening het beste resultaat van het seizoen!
 
Hierna namen ze deel aan de Manx Rally van 11 tot 14 september. Helaas zijn ze op de 34e(!) proef uitgevallen met versnellingsbakproblemen. Uit betrouwbare bron heb ik gehoord dat na zes keer van bak te verwisselen, de versnellingsbakken toen op waren! Van een collega-RS-turbo-rijder kreeg ik de hint dat de equipe met de RS turbo ook even in beeld komt op de video van de Manx Rally '85 (YouTube Pt2 1985 Manx Rally http://www.youtube.com/watch?v=COz5LVuWJk0).
 
Stig en André in actie tijdens de Bianchi Rally (Foto: Ton Landheer).
 
De laatste rally van het seizoen was de Rallye Köln-Ahrweiler op 9 november. Hier hebben ze zelfs een keer de beste tijd algemeen neergezet op een proef! Ondanks aandrijfasproblemen eindigden ze op een zesde plaats algemeen en een tweede plaats in groep A.
 
Stig Andervang en André Schoonenwolf zijn door deze prestaties in 1985 6e geworden met hun Ford Escort RSturbo groep A in het Open Internationaal Nederlands Rallykampioenschap, ondanks dat ze enkele wedstrijden gemist hebben! In de West Euro Cup bereiken ze zelfs de tweede plaats. In 1986 rijdt de equipe niet meer met de RSturbo van Ford Nederland, maar met een fabrieks Ford RS200 in groep B.
 
De equipe Theo Knoop - Paul Boesten mogen in 1986 met de RSturbo rijden van Ford Nederland. Hun eerste optreden is in de Amsterdam BP Rally op 21 en 22 maart en is meteen succesvol: 8e algemeen. Hun tweede rally is de Amac-tulpenrally, maar hier vallen ze helaas uit door electronica problemen.
 
Theo Knoop en Paul Boesten tijdens de Amac-Tulpenrally (Foto: Ton Landheer).
 
Hun derde rally van het seizoen is volgens mij de Hellendoorn Rally. Maar exacte gegevens ontbreken nog.
 
In 1987 verkoopt Ford Nederland de RS turbo aan Sjaan Damen uit Waspik. Ben Smits, eigenaar van een tuningsbedrijf in Roosendaal koopt de RSturbo van Sjaan Damen. Chris van Waardenburg reed met de RS turbo enkele wedstrijden:
de Amsterdam BP Rally,
de BAC Rally (Achtmaal) en
de Amsterdam Rallysprint.
 
Uit speurwerk van Jos Hubers blijkt dat Chris van waardenburg samen met navigator Smits ook op de deelnemerslijst staan van de Internationale Hellendoorn Rally van 1988 met als inschrijver Valvoline Oil Nederland. De uitslag van die wedstrijd hebben we helaas nog niet. Mocht je meer weten, mail het dan naar deze site! info@vanloon-rallyteam.nl
 
De heer de Werd was een klant van Ben Smits en hij koopt de RS turbo van hem en rijdt er diverse Rallycross-wedstrijden mee. Hij heeft met de RS turbo ook gereden op het circuit van Lydden Hill (U.K.). Mocht iemand meer gegevens of misschien wel foto's hebben, laat het dan a.u.b. weten. Het lijkt me heel leuk deze ook hier te vermelden! Nadat ze een tijd gestopt zijn, verkopen ze de auto aan van Ballegooien auto's te Eindhoven op 31 mei 1996.
 
Omdat Marc samen met zijn toenmalige navigatrice Helga Adams gecrasht zijn met hun (ex-Lambinon) RS turbo in de Waalhaven Rallysprint [de remmen waren oververhit en deden niks meer], is Marc op zoek naar 2e hands onderdelen. Surfend op het world wide web vindt hij een RS turbo. De vraagprijs is veel te hoog, zeker voor alleen onderdelen. Maar nieuwsgierig geworden belt hij toch. De auto staat in Eindhoven en zou van Ford Nederland geweest zijn. Op zaterdagmiddag gaan ze kijken. Aan de Escort kun je zien dat hij al veel heeft meegemaakt in zijn competitieleven. Na een korte onderhandeling koopt Marc de RS turbo en neemt hem mee naar zijn ouders. Op 1 november 1999 wordt het kenteken overgeschreven. Na een tijdje verhuisd de RS turbo naar een caravanstalling, want er is geen ruimte, geen geld en geen tijd om de auto goed op te knappen...
 
In 2006 wordt de RS turbo uit de caravanstalling gehaald en naar huis vervoerd. Eerst buiten afspuiten en poetsen en daarna gaat hij naar binnen. Begin januari 2007 starten ze met de restauratie zoals te lezen en te zien is onder het kopje "project RS turbo groep A".
 
Mocht je nog foto's hebben van deze RS turbo, of andere wedstrijduitslagen/meer gegevens dan hierboven genoemd dan zijn die erg welkom! Stuur ze naar info@vanloon-rallyteam.nl dan zetten wij ze op de website!