Home

rallyteam

rallywagens

sponsors & links

wedstrijdschema

persberichten

historie

RS2000 groep 2

Escort mkII body

RSturbo groep A

RS Cosworth

 

(actie) foto's

historie fabrieks RSturbo groep A

RSturbo groep N

RS2000 groep 1

RS Cosworth
 
 
Ook onze Ford Sierra RS Cosworth in groep A uitvoering verdient een eigen pagina op onze site, want we zijn met een groot project bezig! Wat hebben we tot nog toe gedaan?
 
 De Sierra zonder motor, voorbumper, grille, etc (Foto: Marc van Loon).
 
  • De versnellingsbak en de motor hebben we gedemonteerd.
  • Het motorblok hebben we laten reviseren.
  • De gordels en de stoelen hebben we gedemonteerd (deze waren niet meer geldig).
  • We hebben een nieuwe veiligheidstank ingebouwd.
  • Alle delen aan de buitenzijde van de Sierra zijn gedemonteerd.
  • Alle losse delen, veel reservedelen en de auto zijn naar onze sponsor Verstappen in Lierop gebracht.
 
 De nieuwe veiligheidstank is reeds ingebouwd (Foto: Marc van Loon).
 
De bedoeling is om de Sierra weer de Ford Motorsport kleuren te geven zoals deze in 1988 gebruikt werden: wit met (donker)blauwe voor- en achterbumper, uitbouwset, achterspoiler en brede streep over de zijkanten en zowel een stuk van het dak als de achterklep. Met die kleuren reden onder andere Carlos Sainz en Jimmy McRae rond.
 
De Sierra in de spuitcabine van onze sponsor Verstappen in Lierop (Foto: Marc van Loon).
 
De auto is nu reeds wit gespoten en ook alle losse delen zijn wit, of donkerblauw gespoten. Nu moet de auto eerst weer opgebouwd worden, voordat we de brede blauwe band laten spuiten over de beide zijkanten, het dak en een gedeelte van de derde deur. Het eerste montagewerk is uitgevoerd (achterklep, achterlichten, achterspoiler, bumper achter). Met de grote achterspoiler erop lijkt het weer een serieuze auto!
 
De witte RS Cosworth met de eerste paar blauwe delen gemonteerd (Foto: Marc van Loon).
 
De spatborduitbouw links- en rechtsachter zijn weer gemonteerd met grote popnagels. Ook de voorste spatborduitbouw links en rechts en de buitenspiegels zitten weer op de Sierra. De auto kan weer terug naar Verstappen in Lierop voor het spuiten van de grote brede blauwe band schuin over de Sierra.
 
Het gereviseerde Cosworth-motorblok staat al te wachten op de installatie (Foto: Marc van Loon).
 
De blauwe band is door Verstappen in Lierop keurig op de Sierra gespoten. Ook de motorkap en de reserve-motorkap hebben een gespoten blauwe band gekregen. Nu kunnen handgrepen, sloten, en sideskirts weer gemonteerd worden. En daarna natuurlijk de motor, bak en uitlaat. Ook moet er nog een nieuwe stoelbevestiging gemaakt worden. Binnenkort volgt een nieuwe foto van de Sierra.
 
De Sierra nu met blauwe band over de zijkanten (Foto: Marc van Loon).
 
Gisteren (18-9-2007) hebben Jos en ik gewerkt aan de stoelbevestiging van de rijdersstoel. De vorige eigenaar van de Sierra was iets korter en smaller dan ik, daarom moeten we de stoel en de plaats van de stoel veranderen. Eén hoekprofiel had ik er al eens uitgeslepen. Jos heeft de andere er uitgehaald. Na wat passen en meten hebben we een nieuwe aluminium profiel uitgezocht. Deze zijn nu al op lengte gezagen.
 
René heeft dinsdag (27-11-2007) alle onderdelen en slangen klaargelegd voor de motorruimte. Voor de rallykoppeling moeten we nog 6 speciale bouten zoeken. Marc is begonnen met een houder voor de benzineniveaumeter. Die meter wordt straks  op de aluminium tankdoos rond de kunststof veiligheidstank (FT3) gemonteerd.
 
Gisteravond (4-12-2007) heeft René weer de installatie van de groep A motor voorbereid. Het Ford Motorsport groep A breather system is weer gemonteerd. Dit is het systeem dat de carterdamp / oliedampen weer splitst in damp en olie en de olie weer terugvoert naar het carter. Bij een gewone auto stelt dit maar weinig voor, maar hier is dit een aluminium reservoir, vier olieslangen en nog een reservoir dat geplaatst is tussen het linker binnen- en buitenscherm. Ook de oliefilterhouder (de oliefilter zit niet meer op het motorblok zelf), en de oliekoeler zijn weer schoongemaakt, gemonteerd en de slangen zijn alvast aangesloten. Het oliefilter is ook weer gemonteerd, zodat er geen stof in kan komen. Eén van de twee motorsteunen is al aan het motorblok bevestigd.
 
Het groep A breather system gemonteerd in de motorruimte (Foto: Marc van Loon).
 
René heeft op 12 december de stangen weer gemonteerd tussen de twee aluminium frames (dat zijn ook de opkrikframes aan de voorzijde). Hierboven heeft hij een carbon bak en een stalen bak gemonteerd, waar de groep A radiator in komt te liggen. Na het monteren van de radiator en het passen van de intercooler bleek dat de olieleidingen naar de oliekoeler toch naast de radiator moesten lopen. Dus weer even demonteren en de leidingen anders leggen en weer opnieuw monteren. Volgende keer weer verder met de intercooler en dan de motor?
 
Afgelopen dinsdag (15-1-2008) hebben René en Marc de gereviseerde Cosworth motor in de motortakel gehangen en in de Sierra laten zakken. De motorsteunen zijn weer vastgezet en René heeft de eerste olieslangen alweer aangesloten op het motorblok. 
 
De motor hangt nog net aan de motortakel (Foto: Marc van Loon).
 
Gisteravond (24-1-2008) is René verder gegaan met het aansluiten van alle olieslangen en van de Ford Motorsport kabelboom op de motor (stekkers voor de injectoren, voor de luchttemperatuur in het inlaatspruitstuk, voor de koelwatertemperatuur, de BDP-sensor, de ontsteking, de stand van de gasklep, etc.). Jos en Marc hebben eerst wat auto's verplaatst en zijn toen verder gegaan met de aluminium stoelbevestiging.
 
Na een beetje sleutelen aan de RSturbo groep N op 18 maart gaat René weer verder met de RS Cosworth. Onder andere heeft hij de verdelerkap, de bobine- en bougiekabels weer geďnstalleerd. Dinsdag 25 maart heeft René eerst twee koplampen op de RS turbo groep N gemonteerd en is toen weer verder gegaan met de Sierra. Alle vacuumslangen zijn weer gemonteerd (o.a. naar de benzinedrukregelaar, het afblaasventiel en de turbodrukmeter). Daarna heeft hij de dynamo gezocht en weer gemonteerd.
 
Nadat René op 15 april eerst even aan de RS2000 en de RS turbo groep N heeft gewerkt, is hij verder gegaan met de RS Cosworth. De waterpomp, de groep A stuurbekrachtiging en de gaskabel zitten weer op de motor. Ook 22 april gaat René weer verder met de Cosworth. De intercooler en de luchtslang naar de gasschuif zijn gemonteerd. Ook bijna alle koelslangen en aluminium koelpijpen zitten er weer op en dat was volgens René "een grote puzzel".
 
De speciale bouten voor de 2-platen koppeling zijn besteld en zouden deze week nog vanuit Engeland hier binnen moeten komen. In Nederland hadden we geen leverancier kunnen vinden voor deze rare Engelse maat. En inderdaad kwam er een pakketje uit Engeland met daarin onder andere een mooi gesealed plastic zakje met één bout erin... Toch maar even gebeld en gevraagd wanneer de overige 11 bestelde bouten komen. Voor de zekerheid had ik al een dubbele set besteld, want de drukgroep zit met 6 bouten op het vliegwiel geschroefd.
 
René is dinsdag 29 juli weer verder gegaan met de Sierra. Tijdens het monteren van de dynamo blijkt dat de steun waarop de dynamo zit, teveel speling heeft. Die moet nog aangepast worden of, als dat niet lukt, vervangen worden. Het is nu ook tijd om de turbocompressor te reviseren (voor de zekerheid), zodat die gemonteerd kan worden op het uitlaatspruitstuk. Jos heeft de steun van de dynamo verbeterd en René heeft de steun en de dynamo (tussen de werkzaamheden aan de RS2000 door) weer gemonteerd.
 
Er is inmiddels al weer veel meer uitgevoerd, dan dat er op de site staat. Maar dat gaan we nu even inhalen. De AP-drukgroep met de 2-platen koppeling zit weer op het vliegwiel. Ook de Getrag groep A versnellingsbak is weer gemonteerd onder de RS Cosworth. Voor het monteren van de bak hebben René en Marc nog een speciale houten versnellingsbakhouder gemaakt die past op de hydraulische versnellingsbaksteun. Dat werkt veiliger en makkelijker! 
 
Het schakelmechanisme zit ook weer op de bak en ook de versnellingsbak-ontluchtingsslang is door Jos weer aangesloten. Ook de carbon verhoging van de tunnel (waar het pookmechanisme onder zit) is weer gemonteerd in het interieur. Voor het monteren van de cardanas gaan we eerst nog de meest geschikte bouten kopen van de hoogste kwaliteit!
 
René heeft ook nog enkele sensoren op een adapter geschroefd. Deze adapter wordt straks in het motorblok geschroefd. Deze drie sensoren zorgen straks voor de signalen naar de oliedrukmeter, de oliedrukwaarschuwingslamp en de olietemperatuur- meter.
 
Jos en Marcel hebben dinsdag 23 december gewerkt aan de RS Cosworth. De bumper/voorspoiler is weer gemonteerd. Daarna was de "luchtgeleider" aan de beurt. Dit is een kunststof plaat die de lucht uit de grille naar de intercooler leidt. Daarna kon de grille gemonteerd worden. Marcel monteerde ook de handgrepen en sloten weer in de (ook gespoten) deuren van de Sierra.
 
 De motorruimte van de RS Cosworth is weer bijna vol, de grille zit er ook al op (foto: Marc van Loon).
 
Marc heeft 24 december de turbo van de RS Cosworth weggebracht om na te kijken / te reviseren. In het nieuwe jaar zal marc hem weer ophalen.
 
Dinsdag 30 december is het weer lekker druk in de werkplaats! René en Jos werken aan de RS Cosworth terwijl Joris Marc helpt bij de RS turbo. René en Jos monteren eerst de cardanas met speciale hoge kwaliteit inbusbouten. Daarna hangen ze alvast de flinke groep A uitlaat onder de Sierra. René gaat dan de donkerblauw gespoten sideskirts vastpoppen aan de linker- en rechterkant. Jos en Joris poetsen alvast de lijmresten van de achterruit. Jos neemt een metalen steuntje mee naar huis waarin de benzineniveaumeter moet komen zitten. Kan hij thuis alvast het gat voor de meter erin boren met een 2" gatenzaag.
 
 De RS Cosworth boven de smeerput, sideskirts en uitlaat zijn al gemonteerd (foto: Marc van Loon).
 
Dinsdag 6 januari 2009 heeft Jos de steun bij zich en monteert hij de benzinemeter erin. Deze steun monteert hij vervolgens op de aluminiumbescherming van de FT3-tank. Het electrisch aansluiten moet nog uitgevoerd worden.
 
René heeft op 13 januari de sloten in de deuren van de Cosworth afgemaakt en ook afgesteld. Daarna is René verder gegaan met de RS turbo groep N. Hopelijk is de turbo binnenkort gereviseerd. De turbocompressor krijgt onder andere een nieuwe as en ook het 360 graden lager wordt vervangen.
 
De turbo is gereviseerd door een deskundig bedrijf. De oude as van de turbo was blauw geworden door een gebrek aan oliesmering (tijdens het vastlopen van de motor). Bij een oude Dieselmotor had die as gewoon weer in de turbocompressor gekund, maar het is een iets andere auto... Dus toch maar een niewe as en nieuwe lagers. Marc heeft de turbo dinsdag afgerekend en opgehaald en 's avonds heeft René de turbo ingebouwd. Er moet nog een kleine modificatie gebeuren aan de bevestiging van de waste gate actuator. Maar dat kan volgende week worden opgelost?
 
 
De gereviseerde turbocompressor weer gemonteerd op het uitlaatspruitstuk.
De restrictor en de waste gate actuator zijn nog niet gemonteerd (foto: Marc van Loon).
 
Zoals al beschreven op de pagina "RSturbo groep N" was het donderdag 12 maart Jos zijn "restrictoravond". Voor de RS turbo had hij een nieuwe gedraaide aluminium turborestrictor bij zich. Hij had de nieuwe restrictor nog niet gemonteerd, of hij demonteerde de restrictor van de RS Cosworth al. De RS Cosworth heeft een restrictor met de in Nederland toegestane 38mm doorlaat. Dit mag in Nederland, omdat men vroeger met deze auto met die restrictor reed. [Om precies te zijn: "in het laatste jaar van homologatie van de Ford Sierra RS Cosworth was een 38mm restrictor verplicht in groep A".] Maar in België en Duitsland moet de Sierra gewoon met de tegenwoordig in groep A verplichte doorlaat van 34mm rijden. Daarom demonteert Jos alvast de restrictor, zodat hij ook voor deze auto een tweede kan namaken, maar dan met een 34mm doorlaat. Voor elk land de juiste turborestrictor!
 
Dinsdag 17 maart heeft Jos de waste gate actuator weer gemonteerd op de turbo. Zodra de 34mm restrictor gereed is, wordt deze ook weer op de turbo gemonteerd.
 
Joris heeft dinsdag 24 maart eerst een schets gemaakt van de slangen en bedrading naar de veiligheidstank. Daarna is hij begonnen met het demonteren van de tank, indien nodig met wat hulp van Jos. Ook daar zien we nog enkele verbetermogelijkheden voor een makkelijkere demontage (en montage). Zodra die verbeteringen zijn aangebracht, kan de demontage sneller gebeuren en is er slechts één monteur voor nodig. Dat gaan we de komende week/weken verzorgen onder het motto “kleine moeite, groot plezier”.
 

Joris en Jos hebben samen de RVS behuizing van de veiligheidstank geheel gedemonteerd en hebben draad getapt in de vier stalen bevestigingsplaatjes. Nu kun je aan de onderzijde van de Sierra de tank losschroeven, zonder dat er in de auto ook nog een monteur zit/ligt. Verder hebben we nog even de 2 stoppen bekeken die geschroefd kunnen worden in een stalen huis. Dat stalen huis (door Ford gemaakt) zit op zijn beurt weer gemonteerd tegen het motorblok. Naast een druksensor zit er ook nog een temperatuursensor in dat huis geschroefd. De derde opening is optioneel en krijgt dus die stop erin. Alleen vinden we dat die wel door middel van ijzerdraad geborgd moet worden.

 

Nadat Jos dinsdag 7 april eerst de turboverzegeling van de RS turbo groep N heeft afgemaakt, gaat hij verder met de stoelbevestiging in de RS Cosworth. Twee aluminium hoekprofielen waren al (lang) geleden op lengte gezaagd. Nu zitten er ook gaten in geboord voor bevestiging op de 2 gelaste stalen vierkante buizen en zijn de steunen afgerond. Als Jos de stoel provisorisch heeft bevestigd, moet Marc komen proefzitten. Er moeten nog een paar uitsparingen komen in de aluminium profielen voor de gordeluitsparingen. Nu worden ook de gaten voor de stoelbevestiging afgetekend. 

 

De steunen lagen al een tijdje gereed, maar Joris monteerde ze, samen met Jos op 2 juni in de Cosworth. Tijdens het proefzitten bleek echter dat de stand van de stoel nog niet optimaal is. Minimaal 1 steun zal opnieuw worden gemaakt (zeg maar in spiegelbeeld). Mocht dat niet lukken dan moeten we ingrijpendere maatregelen nemen.

 

Ze gaan dinsdag 28 juli toch voor de meer ingrijpende maatregelen, want Marc zit met zijn hoofd te dicht bij de rolkooi. Daarom demonteren Joris en Jos de accubak en schuiven ze de rem- en brandstofleidingen een eindje op. Daarna beschermen ze met een wollen deken het dashboard van de Cosworth. Vervolgens slijpt Jos één gelaste buis door en verwijdert de resten met een afbraamschijf. Nu kan de stoel lager gemonteerd worden in de Cosworth. Eerst nog even proefzitten en dan aftekenen. Ja, een veel betere zit. De volgende keer kan er begonnen worden met nieuwe aluminium steunen te maken.

 

Donderdag 29 oktober werken Joris en Jos weer aan de RS Cosworth. Marc moet eerst even proefzitten, zodat de juiste locatie van de stoel gemeten wordt. Daarna gaat Marc verder met het repareren van de voorspoiler van de RS turbo. Jos bekijkt welke aluminium hoekprofielen en strippen op voorraad liggen. Samen ontwerpen Joris en Jos daarna de steunen en onderplaatjes voor de stoelbevestiging, zonder dat lassen aan de auto nodig is. Nadat de tekeningen van de steunen en onderplaatjes gemaakt zijn, controleren ze nog de (werking van de) koppeling. Er lijkt iets mis te zijn, maar de fout is nog niet helemaal gevonden. 

 

 De maten voor de aluminium stoelsteunen worden gemeten (Foto: Joris Hubers).

 

René en Marc waren dinsdag 3 november weer van de partij. René werkte aan de RS Cosworth. Eerst ging hij kijken hoe het koppelingspedaal goed kan worden afgesteld. René controleerde de werking terwijl Marc het pedaal helemaal intrapte. Maar de koppeling kwam nog niet helemaal vrij. Zonder stoel is het echter ook wel lastig de zware koppeling in te trappen! Daarna ging René de oliedruksensor voor de oliedrukmeter en de sensor voor de oliedruklamp aansluiten. Daarna keken Marc en René wat de volgende acties zullen zijn.

 

Dinsdagavond 10 november werkten Joris en Jos verder aan de stoelsteunen van de RS Cosworth. De eerste speciale aluminium steunen en onderplaatjes waren gereed en werden tijdelijk gemonteerd. Marc mocht nog even proefzitten of alles goed was. De steunen worden nu nog netjes afgewerkt en kunnen hopelijk volgende keer gemonteerd worden.

 

17 november had Jos een doosje gezaagde aluminium stoelsteunen en onderplaatjes bij zich. Hij monteerde de aluminium stoelsteunen en boorde de gaten in de steunen voor de bevestiging. Na twee steunen mocht Marc nog even proefzitten of hij helemaal tevreden was. De zit was perfect, dus Jos kon verder met de volgende steunen. Marc kwam tijdens het opruimen nog de "originele" camerabevestiging tegen die in de RS Cosworth gebruikt was. Helemaal uit de juiste periode, want de metalen behuizing is voor een flinke Hi8-camera! Misschien wel leuk om die behuizing te restaureren en te gebruiken... Bij de stoelbevestiging bekeken Jos en Marc nog waar de bouten komen aan de tunnelzijde. Het is leuk dat daar de originele Ford-versterking gebruikt kan worden. Die is al netjes doorgelast aan de carosserie bevestigd. Wordt vervolgd!

 

Dinsdag 1 december werken Marc en René in de werkplaats. Ze proberen de koppeling goed af te stellen. Dit lukt echter niet. Nu proberen het probleem te vinden! René maakt de koppelingskabel los, maar die veroorzaakt niet het probleem. De volgende keer moet de bak eraf!

 

Donderdagavond 3 december werken Jos en Marc aan de RS Cosworth. Jos werkte eventjes aan de stoelbevestiging, maar daarna besloten Marc en Jos de Getrag groep A versnellingsbak van de RS Cosworth te demonteren. Eerst de uitlaat los maken en aan de kant leggen, om ruimte te hebben voor de bak. Dan alle bouten van de bak losmaken en de bak demonteren. Aan de koppeling was op het eerste gezicht weinig te zien. En hij lijkt ook goed gemonteerd. Eerst enkele foto's maken en dan ook de AP Racing 2-platen koppeling demonteren. Wat opvalt is dat de koppeling gebalanceerd is en dat de metalen platen gemerkt zijn voor de juiste montagestand. Ook dat leggen we even op de gevoelige plaat (chip tegenwoordig) vast.
 
 Een exploded view van de AP Racing 2 platen koppeling (foto: Marc van Loon).
 
Tussendoor hebben Marc, Marcel en René ook nog aan een andere RS Cosworth gewerkt en weer wat extra Cosworth-ervaring opgedaan! 
Dinsdag 15 december bekeken Marc en René eerst even de koppeling en daarna het vliegwiel. Om de oorzaak te vinden, maten ze nog enkele afstanden van vliegwiel tot blok. Misschien zijn de vliegwielen toch niet hetzelfde? Daarna werkten ze weer even aan de andere RS Cosworth.
 
Donderdag 17 december werkten Joris, jos en Marc aan de RS Cosworth. Joris paste een op maat vervaardigde aluminium stoelsteun. Jos en Marc bekeken nog even de koppeling en het vliegwiel. Ze pakten ook nog het oude vliegwiel erbij en zochten op de website van AP Racing de juiste koppeling en de koppelingsplaten op. Tot nu toe lijkt het erop dat de aangebrachte nieuwe voeringen op de koppelingsplaten te dik zijn en dat daardoor de koppeling niet helemaal vrij komt. Daarna hebben Joris en Marc alvast het tankframe in de Cosworth gezet.
 
Dinsdag 22 december werkten Marc en René aan de RS Cosworth. De deurbekleding werd gemonteerd, het nummerbord aan de voorspoiler, en de stoel van de navigator werd erin gezet. Deze keer mocht René proefzitten! Daarna ging hij zelf de steun aanpassen en weer proefzitten. Marc tekende vervolgens de stand van de aluminium zijsteunen af op de gelaste stoelframes. 
 
Januari 2010. Marc heeft inmiddels nieuwe koppelingsplaten voor de RS Cosworth besteld in Engeland. Op 27 Januari heeft Jos heeft de veiligheidstank in de aluminium container gemonteerd, voordat deze geborgd wordt en in de RS Cosworth wordt gezet. Wordt vervolgd!
 
 Jos monteert de veiligheidstank in de aluminium behuizing (Foto: Marc van Loon).
Februari 2010: René heeft de stoelsteunen van de navigatorsstoel gemodificeerd. Jos heeft de rijdersstoel gemonteerd en Joris heeft de veiligheidstank gemonteerd en de benzineslangen aangesloten. Joris, Marc, Marcel en René hebben tussendoor ook nog aan een ("bijna standaard") RS Cosworth gesleuteld (zie onder het kopje "te koop").

 

 De veiligheidstank weer geďnstalleerd in de Cosworth (Foto: Marc van Loon).

 

Dinsdag 16 maart sleutelden René en Marc aan twee Sierra RS Cosworths: de gele Cosworth die te koop staat en de groep A variant.

De gele Cosworth heeft nu een uitgebreide grote beurt gehad en er zijn diverse onderdelen vervangen door nieuwe delen, zoals:

- nieuwe benzinetank

- nieuwe benzinepomp

- nieuw benzinefilter

- nieuwe stuurhuishoesjes

- nieuw fuseekogelhoesje en nog meer. De motor loopt nu weer als een zonnetje. Binnenkort krijgt de Cosworth nog een grondige poetsbeurt en een APK keuring en daarna wordt hij tentoongesteld!

 

Daarna ging René verder met het installeren van de navigatorstoel in de groep A RS Cosworth. Marc controleerde de nieuwe koppelingsplaten van de twee platen koppeling die binnengekomen zijn vanuit Engeland. Deze platen lijken helemaal goed, ze zien er nog degelijker uit dan de platen die eruit komen en de dikte van de platen is zelfs tot op de honderdste millimeter goed!

 

 Eén van de twee nieuwe koppelingsplaten voor de RS Cosworth (Foto: Marc van Loon).

 

Marc en rené gingen tenslotte ook nog even proefzitten in de groep A. Beide zijn tevreden over de zit en hebben ruimte genoeg. Marc heeft nu goed zicht als hij naar rechts kijkt, omdat de navigatorsstoel zover mogelijk naar achteren staat en ook het schakelen en het bedienen van de handrem gaat goed.

 

Woensdag 17 maart sleutelden Jos en Marc aan de RS Cosworth groep A. Omdat er geslepen is in de auto, moet er nog een paar plekjes netjes gespoten worden. Daarom demonteerde Jos de rijderstoel, zodat er wat meer ruimte voor is. En omdat de stoel er toch uit is, gaat hij twee aluminium steunen nog iets nawerken. Terwijl Jos de binnenzijde schuurde en stofzuigde, schuurde Marc een paar plekken aan de onderzijde van de Sierra, waar de witte lak ontbrak (door montage/demontage van onderdelen, of door steenslag). Daarna spoot Marc die plekjes alvast in de primer. Ondertussen had Jos de gehele rijderszijde schoongemaakt en ontvet. Volgende keer afplakken en spuiten.

 

 De rijdersruimte is geschuurd, stofgezogen en ontvet (Foto: Marc van Loon).

 

Joris heeft 25 maart de rijderszijde afgeplakt en de blanke en geschuurde stukken voorzien van een laagje primer. Na het drogen hebben diezelfde stukken de eerste witte laag gekregen.

 

 De grotendeels afgeplakte rijdersruimte na de eerste witte laag verf (Foto: Marc van Loon).

 

In het weekend heeft Marc de tweede witte laag nog aangebracht aan de binnenzijde. Dan kan de lak drogen en uitharden, voordat er dinsdag weer gesleuteld wordt? De RS turbo groep N heeft de afgelopen weken voorrang gekregen. Maar dinsdag 18 mei is Joris weer verder gegeaan met de RS Cosworth. Nu heeft hij alle onderdelen gedemonteerd aan de kant van de navigator en ook daar alles afgeplakt. Dan kan ook dat gedeelte weer netjes gespoten worden, voordat alles weer wordt opgebouwd. Donderdag 27 mei gaat Joris dan ook verder met het verwijderen van tape, licht schuren van alle oppervlaktes, stofzuigen en ontvetten. Daarna geeft hij alle stukken waar het blinkende metaal is te zien een laagje primer. Ook monteert hij op de veiligheidsbehuizing van de benzinetank een aluminium steun, waarin de benzinemeter wordt gemonteerd. Dan kan men tijdens het tanken makkelijk de inhoud van de tank zien. Het electrisch aansluiten volgt nog een keer.

 

De benzinemeter is gemonteerd in een aluminiumplaat en daarna ook bevestigd aan de behuizing van de veiligheidstank (Foto: Marc van Loon).

 

Donderdag 22 december 2011 is Joris weer verder gegaan met de RS Cosworth. Als eerste heeft hij al het papier en het afplakband verwijderd uit het interieur. Daarna kon het opbouwen weer beginnen! Hij monteerde als eerste de accubak, dan de stoelsteunen linksvoor, de gordelogen links en rechts de voetenplaat van de navigator en de stoelsteunen rechtsvoor. Ook de bevestiging van de handblusser heeft hij er weer ingezet. Volgende keer weer verder met de opbouw!

 

Het wit gespoten interieur blinkt weer in de Sierra. Stoelsteunen, voetenplaat en handblusserbevestiging is weer gemonteerd (Foto: Marc van Loon).

 

Donderdag 3 mei 2012 was het weer gezellig druk in de werkplaats: Joris, Jos, Marc en Marcel waren aan het sleutelen. Omdat de RS turbo groep N en de RS2000 groep 2 zo goed als klaar staan, wordt er weer gewerkt aan de RS Cosworth. Joris ging verder met de binnenzijde van de Sierra: gordelogen monteren en P-clips installeren om de leidingen netjes te bevestigen. Jos begon met het verstevigen van de accubak-deksel. De polyester deksel was op sommige stukken erg dun en kwetsbaar geworden. Daarom ging Jos de deksel verstevigen. Aan de binnenzijde was niet veel ruimte daarvoor, dus moest het aan de buitenzijde. Eerst even de verf eraf schuren met een lamellenschijf, zodat er straks een goede hechting is. Daarna matjes knippen en een harsmengsel aanmaken. Nu kan die goed uitharden. 

 

Jos verstevigt de deksel van de accubak met glasmatjes en hars (Foto: Marc van Loon).

 

Jos en Marcel gingen daarna de bevestiging van het vliegwiel voorbereiden. Juiste vliegwiel, bijbehorende 3/8" inbusbouten, 2 nieuwe koppelingsplaten en drukgroep bij elkaar gezocht. Ook moest het borgingsmiddel nog van de bouten afgehaald worden (en die was heel hard!). Het benodigde aanhaalmoment reeds opgezocht in het werkplaatshandboek. Volgende keer verder!

 

AP Racing 2-platen koppeling voor de Ford Sierra RS Cosworth groep A gemonteerd op de special tool voor de centrering (Foto: Marc van Loon).

 

Jos en Marc hebben de rijdersstoel weer gemonteerd in de Sierra. Daarna heeft Marc even proefgezeten. Zodra de RS2000 groep 2 (bijna) gereed is voor seizoen 2013 gaan we met deze auto verder. Doel is om met deze Sierra in 2013 eerst een regularity te rijden en daarna tijdens een buitenlandse rally in te zetten!

 

We hebben al weer een paar keer gesleuteld aan de Sierra RS Cosworth. De gereviseerde koppeling is gemonteerd, een paar plekjes op de bodem zijn geschuurd, in de primer gespoten en ook weer wit gespoten. René en Marc hebben de Getrag groep A versnellingsbak gemonteerd en René heeft het schakelmechanisme (en meer) ook al gemonteerd.

 

 De Getrag versnellingsbak zit er weer onder! (Foto: Marc van Loon).

 

Wordt vervolgd!