home

rallyteam

rallywagens

sponsors & links

wedstrijdschema

persberichten

historie

RS2000 groep 2

Escort mkII body

RSturbo groep A

RS Cosworth

 

(actie) foto's

historie fabrieks RSturbo groep A

RSturbo groep N

RS2000 groep 1

project RSturbo groep A: restauratie van een ex-fabrieks groep A auto
 
 
Binnenkort starten we met een nieuw project. Nee, we bedoelen hier niet het verbeteren van de Ford Escort RS2000 groep 1. We bedoelen ook niet het spuiten en weer opbouwen van de Ford Sierra RS Cosworth groep A. Nee, echt een nieuw project. Nou vooruit, ik zal al iets verklappen: het is een Youngtimer... We geven nog een hint: Toen de auto nog nieuw was, heeft er een Zweed in gereden. Wie weet het al? Nog een hint: het is natuurlijk weer een Ford! Wie weet welke?
 
Dit is de auto in 1985, de Ford Escort RSturbo groep A!
 
We gaan een Ford Escort RSturbo groep A restaureren. En niet zo maar één! Het is de RSturbo waarin de equipe Stig Andervang - André Schoonenwolf heeft gereden in 1985. Dit is één van de weinige RSturbo's die gebouwd zijn door Ford Motorsport in Boreham (UK). In 1985 zijn ze met deze auto 6e geworden in het Open Internationaal Nederlands Rallykampioenschap en 2e in de West Euro Cup.
 
De RSturbo nog in de originele kleuren uit 1985 (Foto: Marc van Loon).
 
We zijn al voorzichtig begonnen met dit restauratieproject. Veel technische details hebben we gefotografeerd en we zijn bij André Schoonenwolf op bezoek geweest. Hij heeft ons veel verteld en fotomateriaal gegeven. De volgende stap is het demonteren van de gehele auto, maar op een zeer gecontroleerde manier. Dan weet je later tenminste hoe de auto weer moet worden opgebouwd. Want het is geen standaard Escort! De motor, ophanging, bak, aandrijfassen, remmen, alles is groep A materiaal. Natuurlijk zullen we op onze website de vorderingen laten zien!
 
De RSturbo van de andere zijde.
 
De motorruimte van de RSturbo.
 
Als je de achterwielophanging bekijkt, dan begrijp je dat we nog wel wat uurtjes hebben te gaan...
 
Misschien wel het mooiste stukje techniek om te bekijken gaat schuil in de polyester bak die gemonteerd is in de reservewielruimte. Daar is een hele benzinefabriek te zien! Precies zoals het in de Ford informatie "How to prepare the Escort RS turbo for rallying" staat.
 
De zogenaamde benzinefabriek.
 
De eerste onderdelen hebben we nu gedemonteerd: nummerborden, 4punts-gordels, achterlichten, kentekenverlichting, grille, koplampen, knipperlichten, motorkap, achterspoiler, voorruit en voorbumper.
 
De eerste delen zijn gedemonteerd!
 
De ver- en breedstralers die er vroeger op zaten (Lucas 2020 ver en breedstralers met bijbehorende lampenkappen) zaten niet bij de auto. Op Ebay heb ik nu de lampenkappen gekocht (2 heb ik reeds ontvangen) en ook al 3 lampen heb ik gevonden. Mocht er iemand dus nog Lucas 2020 ver- of breedstralers hebben liggen, dan heb ik belangstelling! Een Engelsman stuurde me een email dat hij een groep N Escort RS turbo had, waarschijnlijk ook door Ford Motorsport gebouwd. Hij heeft nog de twee originele steunen op zijn auto zitten, waarop elk drie lampen zijn gemonteerd. Hij heeft beloofd een foto, of tekening van de steunen te sturen, zodat wij ze kunnen namaken.
 
De nog helemaal nieuwe Lucas 2020 lampenkappen, gekocht op Ebay.
 
Alweer zijn er wat onderdelen gedemonteerd (6 februari 2007): sideskirt rechts, spatborduitbouw rechts voor, spatborduitbouw rechts achter, achterbumper, sideskirt links, deurbekleding links en de rallystoelen met de rails. Weer een avondje gesleuteld (8 februari) en de Escort is weer een stuk lichter: sideskirt links, spatborduitbouw links voor, gaas voor luchtinlaat voorspoiler, voorspoiler, spatborduitbouw links achter, achterraam, zijramen achter, deurbekleding rechts, stoelframe rijder, raamrubbers, bevestiging brandblusser rechts achter en links achter zijn gedemonteerd. Volgende week gaan we weer verder.
 
Even buiten en dan naar de werkplaats.
 
De 6 lampenkappen, gekocht op Ebay, zijn nu (10 februari) binnen en ook 1 lamp is met pakketpost bezorgd. Twee Lucas 20-20 lampen zijn onderweg, dus moeten we er nog minimaal 3 zien te vinden en kopen. De RS turbo is even naar buiten geweest (zie foto) en is nu naar de werkplaats geduwd voor het "serieuzere" demontagewerk!
 
De RS turbo staat nu aan de voorzijde op bokken. Afgelopen dinsdag (13 februari) hebben we het koelsysteem afgetapt en de Ford Motorsport radiator gedemonteerd. Alle specifieke Ford Motorsport onderdelen kun je herkennen aan het onderdelennummer dat met "909" moet beginnen. Eerst het luchtfilterhuis eraf gehaald om beter bij de koelslangen te kunnen en daarna alle koelslangen, het reservoir en de Ford Motorsport Swirl pot gedemonteerd. Ook de stalen balk die achter de voorbumper zat, is nu van de carosserie af.
 
In het weekend (17 en 18 februari) heb ik een hoop delen gedemonteerd, in volgorde zijn dit: de luchtslangen naar en van de intercooler, de intercooler, de intercooler steun, een aluminium pijp, een aluminium bocht, de luchtslang van de luchtweger naar de turbo, het hitteschild op de turbo, de aluminium buis boven het motorblok, de slang naar het inlaatspruitstuk, de isolatie van de bedrading naar de dynamo, het uitlaatspruitstuk met complete turbocompressor, de isolatie van de startmotor, de startmotor zelf, de beugel voor de dynamo, de dynamo zelf, het eerste gedeelte van de uitlaat en het hitteschild voor de dynamo. Na het demonteren van al deze onderdelen begint de motor en de versnellingsbak nu duidelijk zichtbaar te worden (zie foto).
 
Motor en bak zijn nu duidelijk zichtbaar.
 
De motorruimte is alweer een stuk leger geworden, want het volgende is op 22 februari gedemonteerd (in volgorde):
- het brandblussysteem (gemaakt met koperen leidingen),
- de Bosch bobine,
- de kunststof bak aan de voorzijde van de kachelventilator, waarin ook de twee remvloeistofreservoirs zitten (L+R),
- de kachelventilator,
- de kunststofbak van de kachelventilator en
- het ruitenwissermechanisme met motor.
De volgende keer zijn alle slangen en electriciteitsdraden in de motorruimte aan de beurt.
 
De kachel en de kunststof bak zijn eruit, de twee remcylinders van de pedalbox zijn duidelijk te zien.
 
Na wat werk aan onze RS 2000 en de RS Cosworth ben ik dinsdag 6 maart weer verder gegaan met de RS turbo. Nu moeten er allerlei stekkertjes, multistekkers en kleine slangen die aan het motorblok zitten, gedemonteerd worden. Steeds eerst een foto maken, dan demonteren en labelen en dan weer een foto! Op die manier kunnen we straks weer de opbouw doen en hopelijk zonder teveel puzzelwerk.
 
Terwijl René op donderdag 8 maart de RS Cosworth weer opbouwt, ga ik verder met alle stekkers, draden en slangen aan het motorblok van de RS turbo. Voordat de leiding van de oliedrukmeter eraf moet, eerst even de motorolie aftappen. Ook de benzineleidingen naar de injectoren zijn losgemaakt. De volgende keer is de benzineregelaar/luchtweger aan de beurt om gedemonteerd te worden uit de motorruimte.
 
De Bosch luchtweger op de voorgrond, daarachter de benzineregelaar.
 
Op 13 maart is de hele luchtweger-benzineregelaar-unit voorzichtig gedemonteerd. Op de donderdag in diezelfde week ben ik weer verder gegaan met de demontage. De olie van de bak is afgetapt en was nog mooi zuiver! De wielen aan de voorzijde zijn eraf, zelfs de wielmoeren zijn speciaal groep A! De remschijven zijn flink groot voor een Escort. De Lockheed aluminium remklauw linksvoor is gedemonteerd en rechtsvoor is de remleiding naar de remklauw gedemonteerd.
 
De groep A voorpoot van de RSturbo.
 
Zaterdag 17 maart ben ik verder gegaan met het demonteren van de remklauw rechtsvoor en de beide geventileerde remschijven. Verder zijn bijna alle bouten van het onderstel voor reeds losgemaakt, zodat de volgende keer het gehele onderstel kan worden gedemonteerd. Dinsdag heb ik eerst de twee stuurkogels logemaakt met een kogeltrekker. Ook de linker fuseekogel ging makkelijk los. De rechter fuseekogel zat echter goed vast. Daarom eerst de reactiearm los gemaakt. Na een tijdje wringen ging de kogel los. Daarna konden de naven van de schokdempers afgehaald worden (met kruipolie & hamer!). Vervolgens waren de fuseearmen met reactiearmen aan de beurt om gedemonteerd te worden. Daarna de twee aandrijfassen losmaken uit de bak. Onderstel gedemonteerd. Nog een vergeten massakabel losgemaakt van het motorblok. De volgende keer hoeven alleen nog de staalkabels die de bak bedienen losgemaakt te worden. En dan moet de motor met versnellingsbak er in z'n geheel uitkunnen!
 
Afgelopen donderdag (29 maart) is René begonnen met het onderhoud van de RS2000 na de rally van Sint-Truiden en ben ik weer verder gegaan met de RSturbo. Nadat de staalkabels van de bediening van de bak zijn losgehaald, heb ik eerst de RSturbo voor laten zaken en op houten blokken gezet. Nu is het tijd voor de motortakel! Eerst het blok ophangen in de stalen kettingen voordat de 2 motor- en de 2 versnelingsbaksteunen gedemonteerd worden. Vervolgens takelen we het motorblok met versnellingsbak uit de motorruimte.
 
Motor en versnellingsbak hangen aan de motortakel.
 
3 April heb ik de versnellingsbak losgemaakt van de motor en aan de kant gelegd. Voor zijn afmetingen is hij erg zwaar! Daarna de motor aan de kant gezet. De RSturbo iets naar voren verreden op de krik (zodat de RS Cosworth er straks achter kan) en op hoge bokken gezet. Daarna heb ik de twee voorste steunen gedemonteerd waarop 1 motorsteun en 1 versnellingsbaksteun zaten bevestigd. Begonnen met het losmaken van het stuurhuis en alvast alle  andere overgebleven bouten in de motorruimte met kruipolie ingespoten voor de volgende keer.
 
Op donderdag 5 april heb ik eerst de tweede versnellingsbaksteun gedemonteerd, voordat ik het stuurhuis heb gedemonteerd. De bouten zaten vast tot erg vast, dus heb ik er eentje toch maar even met de luchtsleutel losgedraaid. Met de compressortank op 8 bar ging de moeilijkste bout gelukkig los en kon ook het stuurhuis uit de motorruimte. Alvast enkele moeren van de bevestiging van de veerpootbrug gedraaid, daar ga ik de volgende keer mee verder. Omdat de RSturbo nu toch op bokken staat, heb ik ook één achterwiel erafgehaald om alvast even te kijken naar de remmen, schokdemper met veer en de groep A-ophanging.
 
De twee voorpoten (schokdempers met veren en hulpveren) zijn dinsdag de 10e gedemonteerd. Daarna hebben we met een paar mensen gekeken naar een volgend restauratieproject... Alleen wachten we nog even met de aanvang van dit project, want we hebben het nu druk genoeg met de huidige twee projecten en het onderhoud aan de RS2000. Daarom deze week geen vorderingen qua RSturbo, want ik moet spatlappen knippen en monteren aan de RS2000! De volgende wedstrijd heeft zeker 13% onverhard erin... (zie persberichten).
 
Ook onze Transit servicebus heeft onze aandacht nodig. Met Marcel heb ik een nieuwe drukgroep, koppelingsplaat en druklager gemonteerd. René heeft de radiator gedemonteerd en er ook weer een nieuwe ingesleuteld, dus de bus is weer klaar voor langdurig gebruik! Helaas moet de RSturbo dus nog even wachten.
 
De groep A achterwielophanging.
 
De Rallye Sulinger Land hebben we succesvol afgesloten (zie "persberichten"), maar er is weer werk genoeg aan de RS2000! Toch op zaterdag 12 mei ook nog even aan de RSturbo gesleuteld. Eerst voor de zekerheid alle bouten en moeren van de achterwielophanging met kruipolie ingespoten. Daarna heb ik de remblokken gedemonteerd, de remklauw en daarna de remschijf. Nu eerst alle bouten en moeren van de achterwielophanging iets losdraaien. Alles gaat goed los en dua ook de naaf gedemonteerd. Eén stang van de achterwielophanging lijkt krom. Volgende keer vergelijken met de stang die links achter zit.
 
De gedemonteerde naaf en...
...de schokdemper en losgemaakte stangen.
 
Dinsdagavond 15 mei heb ik even aan de RS2000 gewerkt, totdat Marcel het van mij overnam. Daarna dus verder aan de RSturbo. Ik probeerde de tankbeschermplaat aan de onderzijde te demonteren. Een gewone inbussleutel was niet sterk genoeg, ook niet na wat kruipolie. Ook met de 1/2" ratel ging de inbusbout niet los: het zeskant-6 bitje spleet doormidden. Van binnenuit demonteren lukte niet. Dat gaan we anders aanpakken, wordt vervolgd. Daarom maar eerst de reactiearm rechtsachter gedemonteerd. Dat ging gelukkig wel goed.
 
Op donderdag de 17e heb ik nog even gesleuteld. Het wiel linksachter, de remslang en de remklauw waren er zo af. De schijf zat echter goed vast. Er bleek nog een hoop hard geworden modder tussen (en in de uitsparingen van) de schijf en de naaf te zitten. Na veel kruipolie en de nodige tikken met een rubberen hamer ging deze gelukkig ook los. Vervolgens alle bouten en moeren van de ophanging eerst enkele slagen losgedraaid. Omdat de twee draagarmen aan deze kant wel recht zijn, is de ene draagarm van de rechterzijde dus inderdaad kromgereden. Die zal vervangen moeten worden door een andere groep A arm. Waarschijnlijk moeten we die zelf tekenen en laten maken (delen inkopen, delen zagen, draaien, draad tappen en lassen).
 
Nadat ik dinsdag 5 juni even aan de RS2000 had gewerkt (remvoeringen achter controleren en remsysteem ontluchten), ben ik verder gegaan aan de RSturbo. De reactiearm links achter gedemonteerd. Daarna de beide schokdempers achter. De inbusbouten aan de voorzijde van de tankbeschermplaat wilden nog steeds niet los, ook niet met de luchtsleutel. Aan de achterzijde kreeg ik de twee inbusbouten wel relatief makkelijk los. Ik denk dat ik de volgende keer de inbusbouten maar ga uitboren.
 
Donderdag 7 juni ben ik verder gegaan met de tankbeschermplaat. Uitboren schoot echter ook niet op. Marcel kwam nog meehelpen, maar boren was geen optie. Kappen met een beitel wou ook niet opschieten. Daarna heeft Marcel moeren op de inbusbouten gelast en 2 van de vier inbusbouten er uitgedraaid. Wordt vervolgd. Terwijl Marcel bezig was aan de onderzijde, ben ik verder gegaan met het interieur. Stuur eraf, kapjes van de stuurkolom eraf, stekkers eraf, één Ford Motorsport computer gedemonteerd en alvast wat schroeven van het dashboard. Wordt vervolgd.
 
De FMS-computer (linksvoor) is gedemonteerd.
 
Tussen de andere werkzaamheden door (Inrichten van de Transitbus, onderhoud en verbeteren van de RS2000 en het maken van een onderdelenmagazijn) toch even aan de RSturbo gewerkt. De linkerdeur is nu ook helemaal leeg (geen ruit, ruitenmechanisme, handels, etc.). De handels aan de stuurkolom zijn eraf en de bouten van de extra "display's" met extra instrumenten & bedieningsknoppen zijn gedemonteerd. Volgende keer moeten de instrumenten eruit en zal de kabelboom goed gelabeld moeten worden.
 
Het interieur wordt al iets kaler...
 
Tussen alle drukke werkzaamheden door heb ik nog 5 houten kratten getimmerd om gedemonteerde onderdelen netjes en veilig in op te bergen. Inmiddels zijn er naast het motorblok en de versnellingsbak aardig wat (18 kratten!) gevuld met onderdelen! Eén van de volgende stappen wordt het aanschaffen van een grote ontvetterbak om alle onderdelen te reinigen. Ook denken we erover om een straalkast aan te schaffen, zodat we zelf allerlei onderdelen kunnen stralen (ontroesten, oude verflagen verwijderen, etc.). Heb je nog tips voor ons, mail ze dan naar info@vanloon-rallyteam.nl!
 
Bij de RS2000 wachten we op onderdelen, dus kon ik zaterdag 15 september weer even sleutelen aan de RSturbo. Weer verder in de interieurruimte. Demonteren van de handblusserhouder en de bout waaraan de kruissleutel werd bevestigd, beide aan de navigatorskant. Daarna is de zowel hydraulische als mechanische handrem aan de beurt. Eerst de kabels los, dan de gaffel en vervolgens de handrem zelf. Daarna de hydraulische cylinder en de AP remdrukbegrenzer. Daarna nog een paar gordelogen losgemaakt, die erg vast zaten. Kruipolie en wat hulp waren nodig voor de demontage.
 
De mechanische en hydraulische handrem met remdrukbegrenzer.
 
Donderdag 20 september probeert Marcel de tankbeschermplaat weer los te krijgen. Twee inbusbouten willen al een hele tijd niet los. Marcel ontdekt dat we met drie verlengstukken op de ratel het hoekijzer waaraan de tankbeschermplaat is bevestigd los kunnen krijgen. Samen lukt het om de drie bouten los te krijgen en de tankbeschermplaat met hoekprofiel en al te demonteren. Ook het ruitensproeierreservoir wat verstopt is tussen het binnen- en buitenvoorscherm is gedemonteerd.
 
De gedemonteerde tankbeschermplaat staand tegen de RSturbo.
 
Nu dat de tankbeschermplaat onder de auto uit is, kan er aan de onderzijde nog wat gedemonteerd worden. Zaterdag 22 september haal ik de tank er onderuit, nadat de 3 bouten los zijn gedraaid en maar liefst 6 slang- aansluitingen zijn losgemaakt! Daarna kun je nog beter bij de achterwielophanging. 4 armen worden gedemonteerd. Helaas zijn de stangen rechts achter beide krom, waarschijnlijk iets geraakt! Daarna rest aan de onderzijde alleen nog de uitlaat. Eerst de twee delen van elkaar gehaald, en daarna de uitlaatdelen uit de rubbers halen. De onderzijde is nu ontdaan van alle onderdelen, alleen nog een trekoog.
 
Op deze foto zijn verschillende tankaansluitingen zichtbaar: standaard vulbuis en groep A koppelingen.
 
En afgelopen dinsdag 25 september is ook het extra aangebrachte trekoog (links-achter, rechts-achter zit er standaard al één) gedemonteerd. Terwijl Jos bezig is met de nieuwe benzineslang in de RS2000 te installeren ben ik begonnen aan de benzine-installatie van de RSturbo. Eerst de Ford Motorsport deksel eraf halen door middel van vier snelsluitingen een kwrtslag te draaien. Met vier bouten zit de polyester bak vast in de carosserie. Die vier gaan makkelijk los, samen met de aarde-aansluiting. Ook de multistekker voor de benzinepompen is zo los. Nu enkele slangkoppelingen demonteren, zodat de bak er straks in zijn geheel uit kan. Voordat ik een koppeling losmaak, merk ik ze even met een watervaste stift. Ik ben gekomen tot 9. Alvast wat koppelingen, bouten en moeren ingespoten met kruipolie. Dat maakt het de volgende keer weer makkelijker.
 
Het benzinesysteem van de RSturbo met de binnenzijde van de deksel op de achtergrond.
 
Afgelopen donderdag 25 oktober ben ik na een testrit met de RS2000 (en weer meer onderhoudswerk!) verder gegaan met de RSturbo. Nog enkele benzineslangen losgemaakt en meteen daarna dichtgeplakt. Vervolgens heb ik samen met Jos enkele slangtules verwijderd en toen kon de polyesterbak uit de gemodificeerde reservewielbak gehaald worden. Daarna zijn er nog enkele benzineslangen verwijderd die van de tank naar de polyesterbak liepen. Nu zitten er aan de RSturbo nog maar twee brandstofslangen: één naar de motorruimte toe en één retour. Na de Twentesprint ga ik weer verder met de RSturbo.
 
We hadden al een keer geschreven dat we een ontvetterbak en een straalkast goed kunnen gebruiken. Daarom zijn Marc en Marcel afgelopen zaterdag 1 december met de servicebus naar Waddinxveen gereden. Daar zit Machinehandel Herman Buitelaar (www.buitelaar.nl). Het assortiment van Herman Buitelaar is heel breed: van boortjes tot draaibanken, van een schuifmaat tot een straalkast. Ook voor de werkplaatsinrichting heeft hij een groot assortiment. En hij levert goede apparatuur voor een aantrekkelijke prijs! We hebben dan ook flink geïnvesteerd: een ontvetterbak met toebehoren en 30 liter koudontvetter, een straalkast met afzuiging, een grote compressor met 200 liter tank en nog wat kleine delen. De servicebus zat goed vol!
 
De ontvetterbak van Machinehandel Herman Buitelaar gemonteerd.
 
Terwijl René (4-12-2007) weer verder werkt aan het voorbereiden van de installatie van de groep A motor in de RS Cosworth, heeft Marc de ontvetterbak in elkaar geschroefd. Ook de grote compressor is uitgepakt en de drie wielen onder de compressor zijn gemonteerd. Nu nog een goede plek ervoor zoeken in de werkplaats. De koudontvetter zit al in de ontvetterbak en het pompje werkt goed. De professionele straalkast zat goed verpakt in een groot houten krat. Op 12 en 13 december heeft Marc alle delen uitgepakt en de kast in elkaar geschroefd. Ook de afzuiging is er op gemonteerd. Er moeten nog een paar delen gemonteerd worden en er moet nog proefgedraaid worden. De komende maanden zullen we de apparatuur gaan gebruiken om de onderdelen schoon te maken en eventueel te stralen en vervolgens te spuiten. De vorderingen zullen, zoals gebruikelijk, weer in dit hoofdstuk komen te staan.
 
De straakast van Machinehandel Herman Buitelaar nog in het krat.
 
Het lijkt of er een tijd geen aandacht is geweest voor de RS turbo, maar dat is maar schijn. Onze groep A RS turbo miste nog een aantal Ford Motorsport delen. En die delen liggen natuurlijk niet voor het oprapen. En nou wil het toeval... zie project RSturbo groep N! En ja, de Ford Motorsport (FMS) lampsteunen passen en ook de carterplaat heeft precies de goede afmetingen!
 
In week 11 heeft Jos de carterplaat van de groep N RSturbo schoongemaakt en daarna opgemeten. Daarna heeft hij de plaat in een CAD-programma opgezet. We hebben al bekeken welk soort (8mm dik!) aluminium het is. Binnenkort gaan we de plaat (laten) maken.
 
Zaterdag 22 maart hebben Ronald en Marc het Escort-magazijn afgemaakt. Vier kastjes nog naar de zolder verplaatst. De reservedelen en een gedeelte van de gedemonteerde onderdelen van de groep A RS turbo liggen al in de rekken. Ook alle reservedelen van de groep N RS turbo liggen al in het magazijn.
 
Zaterdag 29 maart hebben Ronald en Marc de eerste lading onderdelen, velgen en banden opgehaald uit de opslag en met de servicebus en aanhangwagen vervoerd naar het nieuwe magazijn. Onder andere 18 aluminium 15" velgen, acht 15" rallybanden op velg en 6 losse 15" banden, een Quaiffe versnellingsbak met rechte vertanding van een groep A RS turbo en enkele reserveonderdelen van de Andervang RS turbo. Ook de oude aluminium carterplaat is weer boven water! Toch weer wat anders dan de groep N, en waarschijnlijk de Tarmac spec, want deze is een stuk dunner.
 
Nu moeten alle onderdelen nog netjes in de computer worden geregistreerd, in dozen verpakt worden en in de rekken geplaatst worden. Sommige (oude) banden moeten nog gedemonteerd worden, zodat er vers rubber op kan voor de RS turbo groep N en later voor de groep A RS turbo.
 
Zaterdag 5 april hebben Ronald en Marc het magazijn ingeruimd en de eerste onderdelen in de computer gezet. 's Middags hebben ze 3 motorblokken (RS turbo mk3 groep A, RS turbo mk4 en een 1600cc OHC blok), 1 versnellingsbak, 1 achterdifferentieel en 16 stuks 15"-banden verhuisd. Van de 16 banden zijn er al 8 verkocht!
 
Zaterdag 12 april hebben Ronald en Marc weer een buslading onderdelen vervoerd naar het nieuwe magazijn. Onder andere onderdelen van een mk4 RS turbo, Sierra Cosworth 4x4 onderdelen, een grote aluminium carterbeschermplaat voor de Cosworth 4x4, aluminium platen en een bak vol aluminium stafmateriaal. En er volgen nog zeker enkele transporten met zowel Escort RS turbo onderdelen als Sierra onderdelen. Als we onderdelen over hebben, dan zul je ze zeker tegekomen op onze site onder het kopje te koop!
 
Dinsdag 3 februari 2009 zijn er weer vorderingen te melden. Niet direct aan de auto, maar meer enkele voorbereidingen. De grote compressor was een tijdje geleden reeds naar de zolder verplaatst. Nu heeft René (nee, niet Soetens, maar een andere René) de electriciteit (380V) hiervoor aangelegd. Binnenkort kunnen we de compressor testen.
 
Binnenkort duurt soms wat langer dan je denkt / hoopt. Want op 10 september gaan we weer verder met de compressor. Rene C. monteert de juiste zekeringen in de meterkast. Door beneden een schakelaar te verdraaien, kun je de grote compressor aanzetten. De compressor loopt mooi rustig! Bij een iets hogere druk gooit hij wat oliedruppels eruit, maar dat komt omdat ze vergeten waren de olieplug in de behuizing te steken. Nu moeten ze nog een luchtslang aanleggen van de compressor op de zolder naar de straalkast in de werkplaats.
 
 De grote compressor van Herman Buitelaar Machine's op de zolder van de werkplaats (Foto: Marc van Loon).
 
In de tussenliggende periode heeft Jos trouwens nog onderdelen voor het onderstel van de RS turbo gemaakt, de (reactie)armen van de voor- en de achterwielophanging.
 
Wordt vervolgd!